A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Добротівська гімназія
Кролевецької міської ради

Методичні рекомендації

МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ОРГАНІЗАЦІЇ 

ОЗДОРОВЛЕННЯ ДІТЕЙ   ВЛІТКУ

І ЕТАП ПІДГОТОВЧИЙ

Вивчення запитів батьків щодо оздоровлення дітей влітку в умовах закладу освіти (анкетування).

Планування роботи на оздоровчий період

Під час складання плану роботи на літній період слід дотримуватися загальної структури плану роботи ЗДО. У ньому висвітлювати:

- завдання роботи закладу на літній період (не більше 3-4)

- методичну роботу з кадрами (засідання педради у серпні, проведення консультацій, практикумів, організація взаємовідвідувань, залучення до створення творчих проектів, самоосвіта);

- роботу методичного кабінету ( поповнення фондів методичної літератури, фахових періодичних видань, випуск газет, оформлення стендів, вивчення, узагальнення і поширення педагогічного досвіду, розробка методичних рекомендацій);

- вивчення стану оздоровлення та організації життєдіяльності дітей влітку (комплексний, тематичний, вибірковий контроль);

- організаційно-педагогічну роботу (взаємодія із загальноосвітніми навчальними закладами, дитячими бібліотеками, музеями, центрами дозвілля, театрами та іншими установами та закладами, співпраця з батьками вихованців; підготовка та проведення спільних розваг, днів тижнів здоров’я, екскурсій, спортивного свята до Дня Незалежності України, народознавчих свят, конкурсів для дітей і т.і.);

Здійснювати перспективне та календарне планування освітньої роботи з дітьми на літній період за формою, яка має бути схвалена педагогічною радою ЗДО (за режимними моментами, тематичними напрямами, лініями розвитку, видами діяльності, тощо). Складаючи план, врахувати специфіку організації та зміст освітньої роботи з дітьми у літні місяці (максимальне перебування дітей на свіжому повітрі, наявність зведених вікових груп, посилена увага до проведення загартувальних процедур, тощо). Передбачати вихователями у календарних планах освітньої роботи раціональне поєднання ігрової, рухової, пізнавальної, трудової, комунікативно-мовленнєвої, художньої та ін. діяльності дітей. Під час ранкового прийому дітей поступово вводити їх у загальний ритм життя закладу освіти.

Доцільно планувати:

індивідуальну роботу (із зазначенням імен вихованців, мети, необхідних матеріалів).

Бесіди на морально-етичні та загально пізнавальні теми з невеликою групою дітей.

Ігрову діяльність (сюжетно-рольові, конструкторсько-будівельні, дидактичні, рухливі ігри малої і середньої рухливості);

  • Спостереження за об’єктами та явищами довкілля;

  • Трудові доручення і чергування;

  • Роботу з прищеплення культурно-гігієнічних навичок;

Різні види самостійної діяльності дітей (образотворча, художньо-мовленнєва, рухова, тощо).

Накази організаційного змісту

про підготовку та організацію оздоровчого періоду (у квітні);

про затвердження графіків роботи всіх категорій працівників на літній період (у травні);

про застереження дитячого травматизму в літній період (у травні)

про організацію харчування влітку (у травні).

Організація харчування

В оздоровчий період рекомендовано організовувати додатковий сніданок о 10.00 год., до якого входять свіжі овочі, фрукти, соки. Як передбачено Постановою Кабінету Міністрів України від 22.11.2004 р. №1591 «Про затвердження норм харчування у навчальних та оздоровчих закладах» у літній оздоровчий період (90 днів) витрати на харчування збільшуються на 10% для придбання свіжих овочів та фруктів.

дотримання інтервалів між прийомами їжі;

дотримання санітарних норм харчування;

організація оптимального питного режиму;

Профілактична робота з питань безпеки життєдіяльності

проведення повторного інструктажу з охорони праці, безпеки життєдіяльності;

створення безпечних умов розвитку, виховання, навчання, оздоровлення дітей.

Акти-дозволи на використання ігрового та спортивного обладнання майданчиків.

ІІ ЕТАП ОСНОВНИЙ

Аналіз та контроль за перспективним і календарним плануванням роботи з дітьми влітку

щомісячне погодження перспективних планів задля попередження недоліків у плануванні;

допомога вихователям у плануванні.

Здійснення медико-педагогічного контролю

організація рухового режиму протягом дня;

проведення різних форм роботи з фізичного виховання;

контроль за дотриманням принципів загартування, використання природних факторів;

контроль за станом здоров’я, нервово-психічним розвитком дітей;

санітарно-просвітницька робота з батьківською громадськістю.

Загальне керівництво і контроль за харчуванням дітей

виконання норм продуктів харчування;

контроль за якістю, термінами реалізації, правилами збереження продуктів харчування;

своєчасне зняття проб;

використання інвентарю згідно маркування

ведення документації

дотримання режиму харчування.

Контроль і керівництво за безпекою життєдіяльності, охорони життя і здоров’я дітей

аналіз змісту, форм виховної роботи з дітьми;

стан, міцність кріплення обладнання на спортивних та ігрових майданчиках;

інтеграція суспільного та родинного виховання з проблем безпеки життєдіяльності

виконання працівниками інструкції з техніки безпеки.

Психологічні та соціальні аспекти

створення атмосфери захищеності як умови збереження фізичного, психічного здоров’я;

контроль за стилем спілкування педагогів, обслуговуючого персоналу з дітьми;

соціальна адаптація дітей.

Робота з батьками

розгляд заяв про літнє оздоровлення дітей вдома;

залучення батьків до активної участі у різних заходах;

активна робота батьківського комітету.

ІІІ ЕТАП ПІДСУМКОВИЙ

Аналіз виконання плану роботи за оздоровчий період

визначення рівня виконання плану;

аналіз недоліків та їх причин;

оцінка результатів роботи в оздоровчий період.

Обговорення результатів роботи

на педагогічній раді, загальних зборах колективу, загальних батьківських зборах (узагальнити наказом, протоколом засідання, довідкою.);

висвітлення підсумків роботи в оздоровчий період через засоби масової інформації, на сайтах ЗДО.


РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ОРГАНІЗАЦІЇ

ЛІТНЬОГО ОЗДОРОВЛЕННЯ ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ

Літо – час оздоровлення дітей. Використати цей період необхідно дбаючи про повноцінне загартування повітрям, сонцем і водою. Ці природні чинники треба задіювати помірковано, не забуваючи про основні вимоги до загартувальних процедур: системність, послідовність, регулярність, урахування стану здоров’я та емоційного ставлення дитини до оздоровчих процедур.

Чим ще ми маємо наповнити літнє дозвілля дошкільників? Доречно, щоб це були ігри, розваги, спостереження, праця в природі, загартувальні процедури, пішохідні переходи, спортивні свята. Цікавими для дітей будуть лялькові вистави, концерти, вікторини, інсценівки, драматизації казок, у яких вони будуть брати безпосередню участь. Вихователь має потурбуватися про різноманітність вражень і знань, які отримають малюки за три місяці літа.


ЗАГАРТУВАЛЬНІ ПРОЦЕДУРИ

Загартування повітрям

  • повітряні ванни в приміщенні (діти мають їсти, гратися і спати в теплу погоду при відчинених вікнах);

  • повітряно-сонячні ванни (на прогулянках, які організовують кожного дня по два рази. Проводити прогулянки слід за будь-якої погоди. При загартуванні повітрям дуже важливо правильно одягати дитину – відповідно до сезону і погоди, щоб забезпечити їй вільну рухливість і необхідний тепловий комфорт. У теплі дні організовують ігри середньої рухливості, щоб діти не перегрівалися);

  • сон на повітрі (якщо є умови);

Загартування водою

  • обтирання (починати загартування водою можна з вологого обтирання (1-2 хвилини) спочатку з рук, шиї. Далі обтирати до пояса, потім ноги. Температура води від +32ْС, +28ْС до +22ْС, +20ْС.

  • обливання (Загартуванню сприяє обливання стоп – як самостійна процедура і в комплексі з ходінням босоніж по підлозі, холодному та гарячому піску. Після прогулянки також можна обливати ноги дітей нагрітою на сонці водою з поліетиленових пляшок);

  • купання ( у гумових басейнах, встановлених на майданчиках, у відкритих водоймах разом з батьками);

  • ходьба по вологому килимку, змоченому в сольовому розчині.

Загартування сонцем

  • Дітям рекомендується короткотривале перебування на сонячній ділянці. Вкрай обережно сонячні ванни призначаються дітям від 1 до 3 років.

  • Перші сонячні ванни треба приймати при температурі повітря не нижче +18°С. Тривалість їх не повинна перевищувати 5 хвилин (далі додавати по 3-5 хвилин, поступово доводячи до години).

  • Загорати часто, але нетривало.

  • Кращий час для засмаги: у середній смузі – 9-13 і 16-18 годин; на півдні – 8-11 і 17-19 годин.

  • Приймати сонячні ванни найкраще ранком, коли повітря особливо чисте і ще не занадто пекуче, а також ближче до вечора, коли сонце хилиться до заходу.

  • Не рекомендується загоряти безпосередньо перед їжею і відразу після неї. Сонячні ванни можна приймати через 30-40 хвилин після сніданку, а закінчувати не менш ніж за годину до чергового прийому їжі.

  • Абсолютним протипоказанням до проведення сонячних ванн є температура повітря +30 ْС.

  • Після сонячних ванн, а не до них, дітям призначають водні процедури. Попередити переохолодження дитячого організму.

  • Не перебувати на сонці в повній нерухомості.

  • Уникати сильного опромінення голови. Для попередження перегріву та сонячного удару дітям обов’язково надівати білу панаму або хусточку.

  • Уникати загорання під сильним вітром.

  • Краще загорати в лісі, саду, біля річки.

Заняття з фізичної культури

  • Влітку, як і взимку заняття складається з трьох частин, але при його проведенні необхідно кожного разу враховувати стан погоди і в залежності від того збільшувати або зменшувати навантаження.

  • Влітку заняття з фізкультури мають відрізнятися динамічністю, швидкою зміною діяльності. Вихідні положення не повинні бути стабільними, раз і назавжди закріпленими за даними вправами, їх треба частіше змінювати.

Ранкова гімнастика

  • Влітку ранкову гімнастику обов’язково проводити на повітрі.

  • У теплу погоду діти мають виходили на гімнастику в трусиках і майках, по можливості, босоніж.

  • Структура ранкової гімнастики влітку залишається незмінною.

  • У залежності від погоди змінюється темп проведення вправ, а інколи вихідні положення.

Ігри

  • спортивні (бадмінтон, городки, з елементами футболу, з елементами баскетболу).

  • рухливі (ігри з ходьбою, бігом, рівновагою; з повзанням і лазінням; з киданням і ловлею предметів; зі стрибками; на орієнтування у просторі).

Рухливі ігри на свіжому повітрі слід проводити щодня:

  • під час ранкового прийому – одна-дві гри малої та середньої рухливості;

  • на прогулянках у першу і другу половину дня – на кожну планується не менше трьох-чотирьох ігор різної рухливості при цьому першу гру розпочинають через 10-15 хвилин після початку прогулянки, коли діти дещо адаптуються до погодних умов, а останньою проводять малорухливу гру;

  • увечері (після 17.00-18.00) – одна-дві гри малої та середньої рухливості.

  • під час літньої спеки ігри з бігом або стрибками доцільно організовувати у другій половині дня, у затишку.

  • при поясненні гри не можна садовити або ставити дітей обличчям до сонця. Сонце заважає дітям бачити вихователя, і вони погано сприймають пояснення і показ рухів у грі.

  • рольові (згідно з вимогами програми, атрибути виносити на майданчик);

  • народні (згідно з вимогами програми, атрибути виносити на майданчик).


    РЕКОМЕНДАЦІЇ ДЛЯ БАТЬКІВ "ЛІТНІЙ ВІДПОЧИНОК ДІТЕЙ"

Літо прийшло! З ним ми пов’язуємо свої мрії про відпочинок, про виїзд на природу. Особливо хочеться порадува­ти літнім відпочинком дітей.

Прагнення батьків оздоровити своїх дітей — ма­буть, сьогодні єдина сила, яка здатна це реалізувати.

Отже, літнє оздоровлення дітей — справа батьків.

Шановні, татусі та мами, даємо вам де­які поради щодо організації ігрової діяльності з малечею.

Виберіть найцікавіше з того, що ми вам пропонуємо, і ваша дитина отримає вели­ку користь.

Влітку сім’ї часто бувають «на при­роді». Природа буває різною. Наприк­лад, дача — це справжня природа.

«Пікнік» — от як це називається, коли вся родина на природу їде. Збираються на цю поїздку всі дружньо. Діти іграш­ки збирають, тато — спортивне й похідне спорядження, а мама — великий рюкзак з продуктами.

Отже, виїжджаючи на дачу, викорис­тайте час з користю.

На природі можна навчити:

  • самостійності;

  • нічого не боятися;

  • плавати, бігати, стрибати;

  • багаття розпалювати (тих дітей, що доросліші),

  • розширювати знання про рослин, тварин, природні явища;

  • отримувати емоційне задоволення.

Найчастіше на пікніку збираються різновікові компанії. Тому нехай у вас у запасі буде декілька таких ігор, які всім цікаві і зрозумілі.

«Весела естафета»

Етап перший.

Мами й тата виборюють дистанцію і показують дітям спосіб пересування. Способів безліч: як пінгвін, як конячка, задки, боком, рачки, верхом на паличці, стрибаючи з м’ячиком, затиснутим між колінами.

Етап другий.

Дорослий тримає дитину за ноги, а вона виборює дистанцію на руках.

Етап третій.

Вибороти дистанцію з шишкою на голові (або яким-небудь іншим предметом).

Етап четвертий.

У цьому конкурсі беруть участь всі члени родини: тато, мама і дитина. Мама з татом зчіплюють руки так, щоб вийшов «стілець». На цей «стілець» всідається малюк і змагання розпо­чинаються.

Кожна родина добігає до домовлено­го дерева, оббігає його і повертається.

Якщо ви в сосновому лісі, то можна вибирати ігри з шишками.

«У кого більше шишок?»

Зібрати шишки. У кого більше, той і переможець.

«Влучний стрілець»

Відзначте лінію, від якої буде вести­ся стрільба. Поставте на невеликій відстані відро або капелюх, і нехай діти вправляються в метанні, закидаючи туди шишки.

«Скільки шишок, відгадай»

Побігали, пострибали, тепер час відпочити, посидіти біля багаття і погра­ти в спокійні ігри.

Покладіть кілька шишок у непрозорий пакет або мішечок і запропонуйте маля­там відгадати, скільки їх там, підказую­чи словами «більше» та «менше».

Не забудьте взяти з собою м'яч!

В які ігри можна грати із м’ячем?

Волейбол, футбол, баскетбол... А ще?

«Швидкий м'яч»

Усі великі та маленькі гравці стають у коло і починають передавати по колу м’яч. Поступово темп гри зростає.

Якщо хто-небудь із гравців м’яч упус­тив, він залишає гру і виходить з кола. Виграє той, хто залишився останнім.

«Дожени»

Всі гравці стають у коло. Два, які сто­ять один навпроти одного, тримають у руках по м’ячу.

За командою гравці починають пере­давати м’яч по колу в одному напрямку, намагаючись, щоб один м’яч наздогнав інший. Той, у кого виявиться два м’ячі, отримує штрафний бал.

Біля багаття

Діти з задоволенням допоможуть та­там розпалити багаття.

Попросіть їх зібрати хмиз і дрова. По­кажіть, як правильно розпалювати багаття.

Тут можна співати улюблені пісні, відгадувати загадки або грати в ігри зі словами.

«Зіпсований телефон»

Одна дитина придумує слово і гово­рить його на вухо сусідові, той передає почуте наступному гравцеві. Коли слово

«обійде» коло, останній гравець пови­нен його назвати вголос.

«Асоціації»

«Асоціації» — для старших дітей.

Поясніть їм, що таке асоціації.

Наприклад, коли ми говоримо «зи­ма», то відразу згадуємо сніг. І так далі. Перший гравець вимовляє слово, а нас­тупний швидко говорить далі.

Скажімо «Слон — Африка», «Африка — Мавпа», «Мавпа — Зоопарк», «Зоопарк — Крокодил», Крокодил — Чебурашка».

Так від гравця до гравця слово буде трансформуватися.

На пляжі

Це ігри з водою та піском. Найблагодатніша пора для цих ігор — літо. З піском так цікаво гратися!

Кожен малюк з задоволенням будує, пересипає, ліпить. Дитина, якій 1,5—2 роки, ще не може по-справжньому ліпи­ти пасочки, тому сідайте в пісок — і ліпіть самі. Малюк буде бачити, як до­рослі це роблять, і намагатиметься наслідувати.

Покажіть маляті: ось сухий пісок, ось — мокрий. Сухий можна пересипати, а з мокрого робити будівлі.

На прогулянку беріть кілька відер різного розміру. Розповідайте маляті: «У велике відро поміститься багато піску, а в маленьке — мало».

Отже, чим зайнятися на піщаному березі?

Можна, наприклад:

  • «закопувати» один одного в теплий пісок;

  • ходити босоніж;

  • будувати з вологого піску палаци і вежі;

  • рити колодязі, тунелі;

  • прокладати дороги для іграшкових автомобілів;

  • робити пасочки і прикрашати їх;

  • «варити суп» у відрі;

  • разом з батьками робити піщані фігури;

  • малювати пальцями або паличкою на вологому піску.

Пляж — це не тільки пісок, але ще й вода. Річка або море, озеро або басейн.

Перш, ніж ви прочитаєте про ігри у воді, згадайте правила.

1. Увага! Увага! Не залишайте дітей у воді без нагляду!

2. Надувні іграшки і приладдя для плавання розраховані тільки на те, що дорослий перебуває поруч з дитиною.

3. Стежте, щоб малюк не перегрівся на сонці.

4. Не забувайте напувати дітлахів водою, тому що на пляжі буває дуже спекотно.

Сьогодні є безліч плавальних присто­сувань для дітей.

Це надувні ходунки, нарукавники, ласти, жилети.

«Водний забіг»

Бігати у воді дуже непросто.

Грати краще на такій глибині, щоб во­да була тільки до щиколотки. Зазда­легідь перевірте, щоб на дні не було камінців.

«Змагання крокодильчиків»

Всі діти стають крокодилчиками, вони ходять руками по дну на мілководді (обов’язково під наглядом дорослих), наздоганяючи один одного.

«Щучки та карасики»

Мама або тато будуть щучкою, а діти — карасиками. Для рибок-малят

намалюйте на пляжі будиночки-кружечки.

Карасики весело граються на прос­торі і тут з’являється «щучка». Рибки біжать з води до своїх будиночків.

Для ігор з водою можна використати гумові надувні басейни, поліетиленові ванни й тазики, поміщати в них плава­ючі іграшки, пляшечки, баночки.

Зробіть з дітьми кораблики, нехай гу­мові ляльки «вчаться» плавати, а каче­нята живуть на пісочній фермі біля «ставка» — вкопаного в землю тазика.

 

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора